Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Hoe we allemaal verwend en impulsief werden

Gepubliceerd op: 26/01/2017

In de kerstvakantie las ik een thriller die in de jaren '90 speelt. Nostalgisch vermaak. Documenten die met spoed nodig zijn arriveren na drie dagen per post. Als de hoofdpersoon heel snel iemand moet spreken gaat hij op zoek naar een telefooncel.

In dat tijdperk was ik zelf een jonge journalist die berichtte over de opkomst van internet. Alles zou sneller en makkelijker worden. Voor iedereen. Ruim twintig jaar later is die voorspelling aan het uitkomen. Fijn in veel gevallen. Maar ook met onverwachte bijverschijnselen.

Onderzoeksjournalist Paul Roberts, auteur van het boek 'The Impulse Society', verdiepte zich in de vraag hoe de economische en technologische ontwikkelingen van de laatste decennia ons veranderen. Zijn conclusie is 'gloomy'. Volgens hem worden wij, burgers en consumenten, steeds machtiger en raken wij steeds meer gewend aan onmiddelijke behoeftenbevrediging. Daardoor denken we minder na over de lange termijn en de gevolgen van ons handelen voor andere mensen. We worden steeds egocentrischer en impulsiever. Dat holt de samenleving uit. Want om samen te leven heb je juist deugden nodig als geduld, zelfdiscipline, empathie en geloven in iets dat groter en belangrijker is dan jijzelf.

Dat de mens een voorkeur heeft voor individuele behoeftenbevrediging op de korte termijn is natuurlijk niet nieuw. Maar de mogelijkheden daartoe zijn dat wel. Met een smartphone en een creditcard ligt de wereld aan je voeten.

Of liggen wij juist aan de voeten van de mensen die ons verleiden met allerlei snelle, steeds extremere kicks? Een van Roberts observaties is dat de meeste bedrijven die technologie en digitale diensten aanbieden, niet geïnteresseerd zijn in het langetermijnwelzijn van hun klanten. Directe bevrediging, op welk terrein dan ook, verkoopt. En dat is goed voor de kwartaalcijfers.

Wie zich niet oefent in deugden als geduld en zelfdiscipline, loopt tegen problemen aan zodra hij uit zijn rol van digitale consument stapt. Echte menselijke relaties vergen investeringen die ronduit overdreven lijken, vergeleken met online contacten toevoegen of verwijderen. Onderwijspsychologen klagen dat veel studenten slecht opgewassen zijn tegen de langetermijninspanning die van hen wordt gevraagd. En de politiek wordt in onze perceptie nog stroperiger dan ze al leek. Met uitzondering van de populist die wél instant verbetering belooft. Roberts ziet Trump als een typisch product van de impulsmaatschappij.

Oplossingen? Roberts gelooft dat kennis van dit soort processen helpt. En hij vindt dat overheden maatregelen moeten nemen. Bijvoorbeeld door het aanpakken van producten die op de lange termijn schadelijk zijn, zoals te makkelijke kredieten.

Zelf hoop ik stiekem ook op sociale ondernemers die technologie inzetten om juist het beste in ons naar boven te brengen. Ik wil een app die mij meteen laat ervaren wat mijn keuze betekent op de lange termijn of voor een ander. Een app die me laat voelen wat een kind in India ervaart als het garen aan het spinnen is voor dat nieuwe, té goedkope t-shirt dat ik net in mijn digitale winkelmandje heb gegooid.

Technologie biedt ruim baan aan onze zelfzucht én technologie kan ons verheffen. Dat laatste kost alleen vaak iets meer moeite dan het eerste.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Gedrag (183)
NRC (252)
Paul Roberts (1)
Persoonlijk Leiderschap (25)
The Impulse Society (1)
Verandering (109)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop