Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Hoe positiviteit tot meer succes leidt

Gepubliceerd op: 02/10/2017

Optimisme, positiviteit en blijheid zijn gezond voor je. Dat is al zo vaak opgeschreven dat je er bijna sikkeneurig van zou worden. Maar dat kleine, alledaagse positieve emoties ook leiden tot langdurig betere werkprestaties, dat is minder bekend.

Iedereen herkent dit: wanneer je negatieve emoties ervaart zie je minder kansen en word je voorzichtiger. Bij positieve emoties werkt het precies andersom. Je ziet meer mogelijkheden en bent bereid om meer dingen uit te proberen.

Dit is waar het om draait in het levenswerk van Barbara Fredrickson, hoogleraar psychologie aan de universiteit van North Carolina. Al twintig jaar werkt ze aan de ontwikkeling van haar broaden-and-build-theorie.

Die theorie gaat als volgt: positieve emoties leiden tot een tijdelijke verbreding van ons denken en handelen. Zo stimuleert een positieve emotie als plezier mensen om te spelen. En nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat we nieuwe mogelijkheden verkennen.

Dat is al een leuke eerste stap, maar er gebeurt meer. Die verbreding, dat uitproberen van nieuwe dingen, leidt ook tot het bouwen van nieuwe patronen in ons denken en doen die veel langer kunnen meegaan. We ontwikkelen bijvoorbeeld nieuwe relaties die in de toekomst belangrijk voor ons zijn. Of we komen erachter dat een nieuwe aanpak veel handiger is voor ons werk dan een oude methode. In de woorden van Fredrickson gaat het om duurzame psychologische, fysieke, intellectuele en sociale hulpbronnen

Verbreden en bouwen, ‘broaden-and-build’. Dat is ten diepste ook het nut van positieve emoties, betoogt Fredrickson. De nieuwe vaardigheden en hulpbronnen die we zo ontwikkelen helpen ons namelijk te overleven. Niet alleen in de vrije natuur, waar dit mechanisme oorspronkelijk werd gevormd, maar ook op de moderne werkplek. Onderzoekers betogen zelfs dat positieve emoties het belangrijkste concurrentievoordeel vormen binnen onze huidige economie.

Mooi. Maar wat nu als je van jezelf niet zo vrolijk bent? Of wanneer je sceptisch staat tegenover al te veel pret?

Goed om te weten: het gaat bij Fredrickson niet om grote emoties of geforceerde blijheid, maar eerder om een natuurlijke, gestage stroom van positieve ‘micro-momenten’. De kleine leuke, nuttige en mooie ervaringen die je elke dag hebt, maar lang niet altijd ziet. Denk aan: een leuk gesprek op het werk, het feit dat je iets interessants hebt geleerd of dat je in staat was een collega te helpen. De kunst is om hier meer oog voor te krijgen. Dat kan bijvoorbeeld door aan het einde van elke werkdag een paar van deze momenten te noteren in je agenda of een logboek.

Sowieso, stelt Fredrickson, besteden we te veel tijd aan onze to do-lijst op het werk en te weinig tijd aan onze to feel-lijst. We zouden elke werkdag doelbewust een paar activiteiten moeten plannen die ons een positief gevoel bezorgen. Zet niet alleen vergaderingen en telefoontjes in je agenda, maar ook een korte wandeling of een kop koffie met een leuke collega die je niet elke dag ziet.

Dit klinkt allemaal voor de hand liggend en eenvoudig. Maar dat is het niet. In veel bedrijven scoor je hooguit strafpunten als blije eikel. Beter is het om bedachtzaam over te komen, kritisch of zelfs cynisch.

Als Fredrickson ook maar een beetje gelijk heeft, ondermijn je daarmee niet alleen je eigen kansen, maar ook die van de mensen om je heen. Wie wordt daar nou blij van?

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Barbara Fredrickson (2)
Broaden-and-build-theorie (1)
Gedrag (189)
NRC (261)
Persoonlijk leiderschap (32)
Positieve emoties (1)
To feel-lijst (1)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop