Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Ongelijkheid in een wereld vol dochters

Gepubliceerd op: 11/12/2017

Ik ontvang een mailtje: ‘Ben, jij hebt vier dochters, dit is een leuk onderwerp voor jou!’ The Wall Street Journal schreef deze week over het ‘daughter effect’. Topbestuurders met dochters blijken zich meer te bekommeren om gelijke rechten voor vrouwen en mannen en om maatschappelijk verantwoord ondernemen.

In een pas verschenen studie brachten onderzoeker Henrik Cronqvist en collega’s de gezinsgegevens in kaart van 416 bestuursvoorzitters van de 500 grootste Amerikaanse bedrijven. Wanneer de hoogste baas een dochter had scoorde het bedrijf beduidend hoger op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), vergeleken met ondernemingen waar de eindbaas geen kinderen had of alleen zonen.

Gemiddeld werd er bijna 12 procent hoger gescoord op een veelgebruikte MVO-rating en werd ruim 13 procent meer van de bedrijfsinkomsten uitgegeven aan MVO (beide scores ten opzichte van de mediaan). Cronqvist vond eerder al een samenhang op dit gebied.

Om nu te kijken of er ook sprake is van een oorzaak-gevolgrelatie, werd in de nieuwe studie onder meer gekeken wat er gebeurde na het aantreden van een nieuwe baas met dochter. De MVO-cijfers bleken daarna inderdaad te stijgen.

Volgens sociale wetenschappers bekommeren vrouwen zich in het algemeen meer om het welzijn van andere mensen dan mannen dat doen. Dochters zorgen er blijkbaar voor dat hun vaders zich op dit punt iets meer als vrouwen gaan gedragen.

Opmerkelijk: Cronqvist en zijn collega’s konden in hun onderzoek geen uitspraken doen over vrouwelijke topbestuurders met dochters. Hun aantal binnen de 500 grootste bedrijven was domweg te gering om conclusies te trekken. Wel suggereert eerder onderzoek dat wanneer een bedrijf een vrouwelijke baas heeft, de MVO-score beduidend sterker stijgt dan bij een mannelijke bestuurder met dochter.

Ook saillant: de meeste topmannen zijn getrouwd met een vrouw, maar dat bleek veel minder impact te hebben op hun MVO-beslissingen dan het hebben van een dochter.

Eerder onderzoek suggereert trouwens dat het dochtereffect verder reikt dan MVO alleen. Twee afzonderlijke studies lieten afgelopen jaar zien dat mannelijke leiders met dochters meer vrouwen in dienst nemen op hoge posities. En Deense onderzoekers stelden vast dat in kleinere bedrijven die worden geleid door een man, de salarisverschillen tussen mannen en vrouwen afnemen nadat de baas een dochter heeft gekregen.

We moeten het dochtereffect trouwens niet overdrijven. Jeanine Prime is onderzoeker bij Catalyst, een organisatie die al meer dan 50 jaar strijdt voor gelijke rechten voor vrouwen en mannen in het bedrijfsleven. Volgens haar onderzoek is een sterk rechtvaardigheidsgevoel bij mannen bijvoorbeeld een belangrijkere factor dan het hebben van een dochter. „Mannen krijgen al dochters zolang als de aarde draait. Toch vind je overal in de wereld een diepgewortelde ongelijkheid tussen mannen en vrouwen.”

Prime heeft een punt. Het krijgen van dochters alleen gaat de wereld niet redden. Bovendien kun je het dochtereffect ook niet simpel vertalen naar beleid. Zo van: we nemen alleen nog maar mannelijke managers aan die een dochter hebben. Kies dan meteen voor vrouwen op die plekken, zou ik zeggen.

Mijn conclusie? Het dochtereffect laat vooral zien dat er echt heel wat moet gebeuren in het leven van een man wil hij serieus gaan nadenken over zaken die voor vrouwen vaak vanzelfsprekend zijn.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Catalyst (1)
Daughter effect (1)
Gedrag (197)
Henrik Cronqvist (1)
Jeanine Prime (1)
Leiderschap (169)
MVO (1)
NRC (274)
Verandering (120)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop