Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Waarom we compassie nodig hebben op het werk

Gepubliceerd op: 27/12/2017

In mijn eerste maand in mijn eerste baan moest ik een nacht doorwerken aan een artikel. Tot mijn grote verrassing rinkelde de telefoon om drie uur in de ochtend. Mijn hoofdredacteur wilde even weten hoe het met mij ging. Nu, bijna 25 jaar later, is hij de eerste aan wie ik denk bij het schrijven van een stukje over compassie op het werk. Hij nam de moeite om zich in mij te verplaatsen en liet daar iets van merken.

Compassie op het werk. Wat is dat, waarom zou je en hoe doe je het? Drie vragen voor onder de kerstboom.

Compassie is volgens Van Dale gewoon medelijden, maar onderzoekers zien er meer in. Het Center for Compassion and Altruism Research and Education aan de Stanford Universiteit – dat bestaat echt – omschrijft compassie als het geven om het welzijn van anderen. Volgens Monica Worline en Jane Dutton, twee onderzoekers die zich al zo’n vijftien jaar met compassie op het werk bezighouden, gaat het vooral om het verlichten van het lijden van andere mensen. Ze publiceerden er dit jaar een boek over: Awakening Compassion at Work.

Waarom is compassie zo belangrijk? Nou, zeggen de onderzoekers, veel mensen lijden op hun werk. Meestal in stilte. Ze voelen zich niet emotioneel betrokken bij hun baan en hebben de indruk dat hun baas en collega’s niet echt om hen geven. Daarnaast nemen we ook nog eens allerlei privéproblemen mee naar het werk. Veel collega’s weten niet goed hoe ze moeten reageren op het feit dat je bijvoorbeeld in een scheiding ligt of pas een dierbare hebt verloren.

Daarom de vraag: hoe doe je compassie? In vier stappen, zeggen Worline en Dutton.

1. Opmerken: let bewust op signalen van lijden, zoals lichaamstaal of stemgeluid, en informeer voorzichtig, onder vier ogen, of er misschien iets aan de hand is.

2. Interpreteren: neem het lijden van de ander serieus. Stap daarbij over mogelijke persoonlijke vooroordelen heen, zoals denken dat het iemands eigen schuld is dat hij in de problemen zit.

3. Voelen: toon oprechte interesse in de ander. Berg je telefoon op, neem de tijd, zoek iemand regelmatig op. En vooral: spreek kort en luister lang.

4. Handelen: concrete hulp bieden is maatwerk. Voor de een is het genoeg dat je oprecht luistert, voor de ander is het nuttig een tijdje wat flexibeler te kunnen werken. Belangrijk is in elk geval dat de ander zich gezien en begrepen voelt.

Ten slotte nog iets aardigs voor de mensen die twee kerstdagen te veel vinden, die bij het woord compassie jeuk voelen opkomen en zich afvragen of we niet beter ‘gewoon’ aan het werk kunnen gaan met elkaar… De wetenschap laat zien dat compassie op het werk meetbaar positieve effecten heeft op onder meer prestaties, verloop, stress, ziekteverzuim, loyaliteit, onderling begrip, samenwerking, klantgerichtheid, leren en innovatie. Best een relevant rijtje.

En dan is er natuurlijk nog de bonus dat sommige medewerkers een kwarteeuw later nog met warme gevoelens aan je terugdenken. Alleen al daarvoor zouden we het gewoon eens moeten proberen.

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Compassie (1)
Gedrag (197)
Jane Dutton (1)
Leiderschap (169)
Monica Worline (1)
NRC (274)
Persoonlijk leiderschap (40)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop