Ben Tiggelaar
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsWebshopContact
HomeOver BenBlogSeminarsOnderzoekDownloadsContact

< Terug naar overzicht

Wat iedereen moet weten die dit jaar voor zichzelf begint

Gepubliceerd op: 10/01/2018

Komend jaar beginnen minstens 180.000 mensen in Nederland voor zichzelf, volgens de Kamer van Koophandel. En na een jaar is ongeveer één op de drie alweer gestopt. Belangrijke reden: te weinig klanten en dus onvoldoende inkomsten. Wat is er nodig om te zorgen dat je als starter wél voldoende klanten trekt? En wat moet je doen als je al ondernemer bent en wilt groeien?

De man die in de afgelopen jaren het denken over marketing en verkoop het meest heeft veranderd, is de Australische marketinghoogleraar Byron Sharp. Sharp doet met zijn team nu ruim twintig jaar onderzoek naar de vraag wat de koopbeslissingen van mensen bepaalt. Hij schreef daarover het inmiddels klassieke boek How brands grow. Hier zijn de belangrijkste lessen uit zijn werk.

1. Maak je geen illusies over hoe klanten naar je kijken.

Als klanten regelmatig hetzelfde merk kopen heeft dat meer met gemak en gewoonte te maken, dan dat ze een diepe emotionele relatie met je ervaren. Leuk feitje: meer dan 70 procent van de Coca Cola-drinkers koopt ook regelmatig Pepsi. Je kunt op allerlei manieren proberen de loyaliteit van je klanten te vergroten, maar dat is meestal zinloos en zonde van je geld.

2. Maak het klanten gemakkelijk.

Het woord dat iedereen volgens Sharp moet onthouden is: beschikbaarheid. Zorg voor mentale beschikbaarheid. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor mensen om aan je te denken in koopsituaties. En zorg voor fysieke beschikbaarheid: maak het zo gemakkelijk mogelijk om jouw product of dienst ook écht te kopen. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat je website feilloos werkt en naadloos aansluit op hoe potentiële klanten zoeken en kopen.

3. Zorg dat je herkend wordt.

Veel ondernemers willen dat we hun merk als ‘anders’ of ‘bijzonder’ zien. Volgens Sharp moet je er eerst maar eens voor zorgen dat je domweg wordt opgemerkt. Wat helpt is het consistent gebruiken van onderscheidende beelden en woorden. Denk aan de swoosh van Nike. Dit logo helpt klanten het merk te vinden in een zee van aanbod. Gebruik je creativiteit dus vooral om het gemakkelijk te maken voor klanten om aan jou te denken en je te vinden.

4. Verspil geen energie aan wat niet werkt.

De meeste investeringen in het ‘exclusief’ of ‘bijzonder’ neerzetten van je merk zorgen er helemaal niet voor dat specifieke doelgroepen een sterkere voorkeur voor jouw product krijgen. Sterker nog: des te ingewikkelder je aanpak, des te minder verkoop. Andersom geldt dat ook: aantrekkelijkheid en beschikbaarheid in de ogen van zoveel mogelijk mensen leiden tot meer verkoop.

Toen ik voor het eerst werd geconfronteerd met Sharps onderzoek, dacht ik: zo, dit is hard werken. Wanneer je als ondernemer wilt groeien, moet je je dag in dag uit afvragen hoe je het nóg gemakkelijker kunt maken voor de klanten in jouw markt om je producten en diensten te vinden en te kopen.

Maar ik dacht ook: fijn dat je de meeste andere marketingadviezen kunt vergeten omdat ze toch niets opleveren. Sharp zei het leuk in een recent interview tegen de website CMO.com: „De echte wereld is een gekke plek. Ze houdt zich niet aan de meeste marketingtheorieën.”

Ben Tiggelaar

(Verschenen als column in NRC Handelsblad)

Dit artikel delen op:

5 Meest gelezen blogs:

Dé bottleneck in elk bedrijf 02/05/2016
"Medewerkers in functiegroep 3 moeten wat betreft de competentie omgevingsbewustzijn op het niveau 'expert' zitten." Als ik zo'n zin lees weet ik het heel zeker: ik wil nooit meer in loondienst. Elk jaar neem ik tientallen plannen ... Lees verder

Meer kans op een baan met een `Donald Duck`-ervaring 03/05/2013
Een tijdje geleden vroeg ik deelnemers aan een seminar een persoonlijke ervaring uit te wisselen die 'boven verwachting' was. Een man had een prachtverhaal uit zijn kinderjaren. "Ik weet nog goed dat er een belangrijke kleurwedstrijd ... Lees verder

Ergernis nummer één 15/08/2013
Welk managementgedrag vinden we het meest ergerlijk? Wat stoort ons het meest aan onze leidinggevenden? Volgens diverse onderzoeken ergeren we ons het meest wanneer managers hun fouten niet toegeven. Een paar observaties en een paar tips ... Lees verder

Demotiverend én lachwekkend: bedrijfsregels 14/06/2013
- "Vanwege bezuinigingen moeten mensen hier nu zelf koffie, thee én WC-papier van thuis meenemen." - "Bij ons bedrijf mag niemand in een zilverkleurige auto rijden. Alleen de baas. En niemand weet waarom." - "Op iedere afdeling werd ... Lees verder

Drie, eigenlijk twee, pijlers voor succes 26/04/2013
In wezen zijn er slechts drie, eigenlijk maar twee, pijlers voor langdurig zakelijk succes. Dat stellen adviseurs en onderzoekers Michael Raynor en Mumtaz Ahmed in het aprilnummer van de Harvard Business Review. Raynor en Ahmed zijn niet ... Lees verder

< Terug naar overzicht




Trefwoorden

Byron Sharp (1)
Marketing (3)
NRC (274)
Ondernemerschap (54)

MBA in één dag CD-box II

€ 199,00
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
CD-box

€ 199,00
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!

Van: € 14,95
voor: € 9,95
Bestel in onze webshop

MBA in één dag
Het boek

€ 29,95
Bestel in onze webshop

De beste columns

€ 12,50
Bestel in onze webshop

Dit wordt jouw jaar!
Luisterboek met 3 cds

€ 23,95
Bestel in onze webshop

The Core of the Matter

€ 39,95
Bestel in onze webshop

Vól in balans

€ 15,49
Bestel in onze webshop

Doen!

€ 23,49
Bestel in onze webshop

Dromen Durven Doen
op Luister CD + DVD

€ 49,95
Bestel in onze webshop

Dream Dare Do

€ 16,95
Bestel in onze webshop

Träumen, Wagen, Tun

€ 19,90
Bestel in onze webshop

Can Do!

€ 26,95
Bestel in onze webshop