Hoe je genadeloos prioriteiten stelt

Gepubliceerd in NRC op 12 april 2017

Hoe je genadeloos prioriteiten stelt

Waarom rennen we zo hard en hebben we intussen het gevoel dat er niet genoeg uit onze handen komt? Niet alleen omdat we tijd verknoeien met onbenulligheden, maar ook omdat we te veel tijd besteden aan werk dat ‘ook best belangrijk’ is.

Volgens Tony Crabbe, schrijver van het populaire boek Nooit meer te druk, accepteren we vaak gedachteloos allerlei werk dat anderen voor ons verzinnen. Als we worden uitgenodigd voor een vergadering, dan gaan we gewoon. En de meeste e-mail die binnenkomt wordt door ons netjes beantwoord. We werken onze taken af, zoals we ons bord leeg eten. Zonder ons bij elke hap af te vragen of het echt nodig is.

Maar ook als je hier wel over nadenkt, is het nog niet eenvoudig om dat te veranderen. Het voelt ongemakkelijk om collega’s uit te leggen waarom je niet naar een vergadering komt. En je weet dat sommige mensen zich beledigd voelen wanneer hun mail onbeantwoord blijft. Dus denken we er niet te lang over na en voldoen aan de verwachtingen.

Niet slim, volgens Crabbe. We moeten juist heel goed nadenken over de vraag welke doelen en werkzaamheden écht belangrijk voor ons zijn en welke niet. Je moet je prioriteiten kennen. Anders blijft het altijd te druk in je hoofd en je agenda.

Crabbe heeft gelijk. Maar naast het gedachteloos verdrinken in het werk dat anderen voor je verzinnen, kun je ook behoorlijk het spoor bijster raken door je eigen prioriteitenlijstjes. Een paar weken geleden las ik het advies dat ‘superbelegger’ Warren Buffett geeft op dit gebied. Wat hij zegt is bijzonder slim.

Buffett, 86 inmiddels, hanteert in zijn werk de ‘avoid at all cost’-regel. We moeten volgens hem heel helder bepalen wat echt telt en welke werkzaamheden ten koste van alles vermeden moeten worden.

Hoe doe je dat? De eerste twee stappen zijn niet zo revolutionair – maar wel cruciaal. Stap 1: maak een lijst van 25 doelen die je in de komende jaren zou willen realiseren in je werk. Stap 2: omcirkel de vijf zaken die je het belangrijkst vindt.

En dan? Bijna iedereen denkt: ik richt me op die vijf doelen en tussendoor doe ik wat mogelijk is voor het lijstje met die andere twintig. Fout! zegt Buffett. Je moet het helemaal anders doen.

De tweede lijst, met de overige twintig onderwerpen, dat is je avoid at all cost-lijst. Dit is het werk dat je ten koste van alles moet vermijden. Want het probleem is niet zozeer dat we worden afgeleid door onbelangrijke dingen. De grootste bedreiging zijn die andere twintig dingen die óók belangrijk zijn. Zo versplintert onze aandacht, onze energie en onze tijd en bereiken we uiteindelijk géén van de doelen die we echt belangrijk vinden, zegt Buffett.

Bovenaan mijn takenlijst voor vandaag: het maken van de twee lijstjes van Buffett.

Ben Tiggelaar
(Verschenen als column in NRC Handelsblad)


Delen

      Ontvang 1 keer per maand de 3 beste #TIPS die Ben tegenkomt in zijn werk

      Ik geef toestemming voor het bewaren van mijn gegevens